رفتن به نوشته‌ها

معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی (۲۳)

«یادگیری و آموزش تاریخ شفاهی»

نشریة اصلی انجمن تاریخ شفاهی آمریکا با عنوان «مجلة تاریخ شفاهی»، در شمارة نخست از جلد پنجاه (زمستان و بهار ۲۰۲۳)[1]، به موضوع آموزش تاریخ شفاهی پرداخته است.

 اِسماکِر، پِرکیز و کاروسو[2] سردبیران این شماره، در مقدمه بر این نکته تأکید کرده‌اند که انجمن در سال‌های انتشار این نشریه، با نگاه انتقادی به پژوهش‌های تاریخ شفاهی برآن بوده تا از روزن تعامل با متخصصان این حوزه، رویکردهای متنوعِ ثبت‌وضبط مصاحبه‌ها و روش‌های تفسیر داده‌ها را بازنمایی کند. فرآیند یادگیری خلاق و ارتباط با علاقه‌مندان این روش پژوهشی، از جمله دغدغه‌های تاریخ شفاهی‌نگاران در دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. نویسندگان با واکاوی مجموعه‌های آرشیوی از زوایای مختلف، راهکارهای نوینی به‌منظور تقویت آموزش کاربردی تاریخ شفاهی ارائه کرده‌اند. همچنین ضمن هدایت خوانندگان به سمت‌وسوی چشم‌انداز مفهومی و محدودیت‌های روش‌شناختی آموزش این نحله از تاریخ‌نگاری در مدارس و دانشگاه‌ها، تجربه‌های مجریان طرح‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند.

کالابِریا[3]، بهره‌مندی از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی را در تحقیقات دانشجویان مقطع دکتری در بریتانیا ارزیابی کرده و برنامه‌هایی به‌منظور کاربرد آن در سایر مقاطع تحصیلی عرضه کرده است. آندا[4]، ضمن بررسی مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان در طرح مستندسازی تاریخ آریزونا با اتکا به مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، از آن به‌عنوان نقطه قوت این روش پژوهشی یاد می‌کند. ناستروم[5]، با ارائه دیدگاه‌های گسترده‌ای در آموزش تاریخ شفاهی، طرح‌هایی را توصیف می‌کند که در آن،‌ دانش‌آموزان برای تولید منابع تاریخ شفاهی و تحلیل یافته‌های حاصل از آن، در جایگاه مورخان حرفه‌ای آماده می‌شوند.

فریدمن[6]، گزارشی از اجرای طرحی را به تصویر می‌کشد که در آن، با آموزش تاریخ شفاهی به زنان داوطلب، مسائل زنان در جامعه آمریکا به بوته نقد گذاشته می‌شود. ماک[7]،‌ تأملات مربوط به روش‌شناختی تبیین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی را در دوران همه‌گیری کووید- ۱۹ تحلیل کرده است. او به موضوعاتی همچون به اشتراک‌گذاری تجربیات تاریخ شفاهی‌نگاران در انجام مصاحبه از راه دور، و تغییر نحوة تعامل مصاحبه‌گران و راویان تأکیدی ویژه دارد. تیسِن[8] به ثبت تاریخ خوراک در جوامع مختلف از طریق انجام مصاحبه‌های درون خانوادگی اشاره کرده است. روش‌های طبخ غذا  نسل به نسل منتقل می‌شود و می‌توان از طریق تشویق جوانان به انجام مصاحبه‌ با اعضای خانواده، فرهنگ غذایی جوامع را در گذر زمان تفسیر کرد.


[1]. https://www.tandfonline.com

[2]. J. Smucher, A. Perkiss, D. Caruso

[3]. V. Calabria

[4]. E. Anedda

[5]. K. Nasstrom

[6]. E. Freedman

[7]. K. Mak

[8]. J. Thiessen

منتشر شده در معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی