رفتن به نوشته‌ها

معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی (۲۴)

«تاریخ شفاهی خبرنگاران آمریکایی در چین»

کتاب «مأموریت چین: تاریخ شفاهی خبرنگاران آمریکایی در چین» سال ۲۰۲۳ با ویراستاری مایک چینوی، خبرنگار سی اِن اِن، از سوی انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شد. این کتاب مشتمل‌ است بر ۲۵ مقاله بر مبنای مصاحبه با خبرنگارانی که حوادث مرتبط با جنگ‌های داخلی در دهة ۱۹۴۰ تا همه‌گیری کووید ۱۹ را در رسانه‌های آمریکا پوششِ خبری داده‌اند.

گزارش رویدادهای داخلی چین از دیرباز یکی از چالش‌برانگیزترین وظایف روزنامه‌نگاران بوده است. خبرنگاران خارجی با مسائلی همچون جنگ، انقلاب، انزوا و محدودیت‌های دولتی در این کشور روبه‌رو بوده‌اند. انعکاس اخبار چین تأثیر گسترده‌ای بر سیاست‌های ایالات متحده گذاشته و افکار عمومی را در جهان شکل داده است. ارزش این گزارش‌های مستند در زمان‌ بحران روابط میان این دو کشور ملموس‌تر می‌شود. «جنگ داخلی چین و پایان جنگ جهانی دوم»، «جنگ سرد و بازدید نیکسون»، «مشکلات خبرنگاری در چین» و «همه‌گیری کووید ۱۹ و اطلاع‌رسانی در بحران» از جمله مقالات این مجموعه است.

یکی از مطالب جذاب در این مجموعه، مربوط است به تحلیل تجربه‌های باربارا والترز در چین. او سال ۱۹۷۰ با مائو زدونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین مصاحبه‌ای اختصاصی انجام داده بود. خاطرات باربارا از این دیدار و انعکاس آن در آمریکا، به‌عنوان فصلی نوین در تاریخ روزنامه‌نگاری آمریکا حائز اهمیت است. همچنین تفسیر گزارش‌های جوزف کانن در سفر به تبت و زندگی با بومیان این منطقه و ثبت مشاهداتش در رابطه با مذهب، فرهنگ و تاریخ تبت جالب توجه است.

تفسیر روایت‌های خبرنگاران از مواجه با لحظات تاریخی همانند بازدید نیکسون از چین تا ورود چین به دنیای جدید و ظهور آن به‌عنوان یک قدرت جهانی و …، قابلیت‌های تاریخ شفاهی را در ثبت‌وضبط تجربه‌های انسانی به منصة ظهور می‌گذارد. هشت دهه تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چین از روزن این گفت‌وگوها به روشنی به تصویر درآمده است. داستان‌های جذاب، تحلیل‌های دقیق و رویکرد مستندنگارانه، این کتاب را به اثری خواندنی و آموزنده تبدیل کرده است.

منتشر شده در معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی