رفتن به نوشته‌ها

معرفی طرح‌های تاریخ شفاهی زنان (۳۲)

«کار از خانه: تاریخ شفاهی کنشگری و محیط زیست»

طرح تاریخ شفاهی «کار از خانه: تاریخ شفاهی کنشگری و محیط زیست» سال ۲۰۱۶ توسط راشِل گُلدلاست، پژوهشگر دانشگاه لاتروب در مِلبورن به اجرا درآمد. مجری طرح پیش‌از اجرای آن، تحقیقاتی در حوزة زیست‌محیطی انجام داده بود. لذا طرح مذکور را با هدف ثبت‌وضبط دستاوردهای زنان درزمینة حفاظت از محیط زیست به سرانجام رساند.

کار از خانه بر مبنای مصاحبه با ۵ نفر از زنان پیشگام درزمینة آگاهی‌بخشی اجتماعی در حوزة حفاظت از آب، خاک و هوا شکل گرفت. آنان کوشیدند زنان کنشگر محیط زیست را گرد هم آورند تا نسبت به پاسداشت طبیعت احساس مسئولیت داشته باشند. زنان در این مصاحبه‌ها به نحوة علاقه‌مندی به این موضوع در عصر مواجهه با چالش‌های مدرنیته اشاره کردند. استفادة ناکارآمد از منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست را با دشواری‌هایی همراه کرده است. در این میان، زنان به دلیل نقش مهمی که در مدیریت امور خانه بر عهده دارند، برنامه‌ریزان اصلاح محیط زیست در خانه و محله به شمار می‌آیند.

تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه با زنان نشان داد که زنان خانه‌دار به دلیل نگرانی از آلودگی طبیعت، حفاظت از آن را از درون خانه و خانواده شروع کردند و آن را به حرکت‌های جمعی گسترش دادند. تغییر سبک زندگی آنان را توانمند کرد تا روش‌های خلاقانه‌ای برای پاسداشت زیست‌بوم در پیش گیرند. زنان به‌طور مستقیم با فرهنگ‌سازی و به‌طور غیرمستقیم با تعیین الگوی مصرف خانواده بر طبیعت اثر می‌گذارند. آنان عامل اصلی انتقال فرهنگ و سواد زیست‌محیطی به نسل‌های آینده هستند. بی‌تردید آشنایی با رویه‌های شناخت قابلیت‌های زنان خانه‌دار و توانایی‌های آنان در فعالیت‌های داوطلبانه در حوزة پیش‌گفته، برای جوامع مختلف درس‌آموز و راهگشا خواهد بود.

منتشر شده در معرفی طرح های تاریخ شفاهی زنانیادداشت ها