کارگاه «آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان» که پیشنهاد برگزاری آن در سال ۱۳۶۴ در هیئتمدیرة شورای کتاب کودک مطرح شد، به گام سیونهم رسیده و اخیراً فراخوان ثبت نام در این کارگاه منتشر شده است. جریان مهم آموزش ادبیات کودکان از طریق این کارگاه، بهصورت مستمر ادامه دارد و شورا همانند یک دانشگاه، نیروی دوستدار ادبیات کودک و نوجوان تربیت میکند. شماری از شرکتکنندگان در شورا میمانند و فعالیت داوطلبانة آنان، شورا را توانمندتر میکند، برخی نیز به جامعه رفته و دوستدار ادبیات کودک میشوند.
نوشآفرین انصاری، ثریا قزلایاغ و منصوره راعی از متخصصان کتابداری و تعلیموتربیت، در روایتهایشان که بهصورت کتاب منتشر شده است، فرازونشیبهای برگزاری کارگاه مذکور را در دهههای مختلف بررسی کردهاند. آنان ضمن تأکید بر ارزیابی سالانة نحوة برگزاری کارگاه، به نیازسنجی مخاطبان توجهی ویژه داشتند. از تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با این استادان موارد زیر استنباط میشود:
- هدف از برگزاری کارگاه، ترویج ادبیات کودک در میان اقشار مختلف جامعه و تشویق جوانان به فعالیت در این حوزه است.
- سرفصلهای آشنایی با شورای کتاب کودک، مخاطبشناسی، تاریخ ادبیات کودکان و کتابهای مرجع از ابتدا جزو موارد ضروری برای تدریس در کارگاه به شمار میآمد.
- تحلیل برنامههای گذشته همواره مدِ نظر هیئتمدیره و سرپرستان کارگاه بوده است.
- برنامة کارگاه در طی سالهای مختلف تغییر شکل داده و همگام با نیاز جامعة مخاطب پیش رفته است.
- نقطه نظرات شرکتکنندگان برای مجریان حائز اهمیت بوده و بر خلق ادبیاتی خاص بر مبنای تجربیاتشان تأکید شده است.
- پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان شاخصی از دل این کارگاه برآمدند و رشد کردند.
- شرکتکنندگان با پرسش، پاسخ، خواندن و بحث در کارگاه، تولید فکر و اندیشه میکنند.