رفتن به نوشته‌ها

معرفی طرح‌های تاریخ شفاهی زنان (۳۶)

«تاریخ شفاهی زنان فعال در آموزش عالی در روسیه و بلاروس»

«ما دربارة خودمان سکوت می‌کنیم»، عنوان طرحی است که سال ۲۰۱۸ بر اساس داده‌های حاصل از مصاحبه با ۲۴ زن فعال در دانشگاه‌های روسیه و بلاروس شکل گرفت. استادان، پژوهشگران و مدیران بخش‌ها مصاحبه‌شوندگان این مجموعه را در بر می‌گیرند، و البته شماری از راویان دارای تجربة فعالیت‌های دانشگاهی در دوران اتحاد جماهیر شوروی بودند.

سارا جِین آیستون و چی کِنگ فو مجریان این طرح، پژوهشگر آموزش و مطالعات فرهنگی و صاحب آثار متعددی در زمینة تجربه‌نگاری زنان در جوامع مختلف هستند. آنان ضمن تأکید بر انجام مصاحبه‌های عمیق و توجه به جزئیات، زمینه‌های فرهنگی که بستر شکل‌گیری شخصیت راویان را فراهم آورده بود، در تفسیر داده‌ها لحاظ کردند. همچنین با به‌کارگیری روش تحلیل روایت‌ها بر پایة مردم‌نگاری انتقادی، لایه‌های پنهان تجربه‌های راویان را آشکار کردند.

سرفصل‌های مصاحبه با زنان مشتمل است بر پیشینة خانوادگی، مسیر تحصیلی، زمینة شغلی و حرفه‌ای، موقعیت در دانشگاه،‌ موانع ساختاری و فرهنگی و نگرانی‌ها و امیدها نسبت به آیندة شغلی. زنان به این نکته اذعان دارند که خودسانسوری در فضای سیاسی و اجتماعی روسیه و بلاروس پیش و پس‌از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آنان را در برابر تبعیض‌ها در محیط کار به سکوت وا‌داشت و مانعِ ارائه دیدگاه‌های انتقادی‌شان شد. به عبارتی از سکوت به‌عنوان راهبرد محافظتی به‌منظور ادامة‌ حرکت در مسیر حرفه‌ای خود بهره بردند. به‌رغم اینکه امکان استفادة زنان از بورسیه‌های تحقیقاتی در دوران پساکمونیست افزایش یافت، اما همچنان نابرابری‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. زنان با ایجاد گروه‌های کوچک تلاش کردند تجربه‌های خود را از حضور در محیط‌های دانشگاهی به اشتراک بگذارند و تلاش خود را بر تغییر قوانین متمرکز نمایند.

طرح مذکور نه‌تنها به غنای منابع تاریخ شفاهی زنان در فضای آکادمیک می‌افزاید، بلکه نشان می‌دهد چطور روایت‌های فردی ساختارهای سیاسی و اجتماعی را به چالش می‌کشند. تاریخ شفاهی زنان فعال در آموزش عالی به‌عنوان الگویی مناسب برای بازنمایی تجربه‌های زنان در فضاهای علمی در جوامع مختلف کارایی دارد.

منتشر شده در معرفی طرح های تاریخ شفاهی زنان