رفتن به نوشته‌ها

معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی (۲۵)

«تاریخ شفاهی در بحران»

مطالعات تاریخ شفاهی به‌عنوان نشریة اصلی انجمن تاریخ شفاهی استرالیا، در تازه‌ترین شماره (شماره ۴۵، سال ۲۰۲۳)، موضوع «تاریخ شفاهی در بحران» را با رویکردهای نوین تجزیه‌وتحلیل کرده است. این موضوع پیش‌تر در کنفرانس دوسالانة انجمن در سال ۲۰۲۲ بررسی شده بود. متن کامل مقالات در صفحة نشریه، ‌به‌صورت برخط قابل‌مشاهده است.

مؤلفان بر این نکته تأکید دارند که سال‌های اخیر بسیار بحران‌ساز بوده است. زمانی‌که نگرانیِ ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ از یادها رفت، به سرعت مسائل ناشی از آتش‌سوزی، سیل و تغییرات آب‌وهوایی جایگزین آن شد. این موارد در سال های آتی روبه تزاید خواهد گذاشت و تاریخ شفاهی به‌عنوان ابزاری کارآمد در ثبت‌وضبط نکته‌های مرتبط با این بحران‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. در ضمن ارزیابی جوانب مثبت و منفی کار از راه دور در دوران بحران کرونا و تجربه‌های شایان اهمیت آن در زمینة مدیریت کسب‌وکار، به بوتة نقد گذاشته شد.

علاوه‌بر این، قابلیت‌های انجام مصاحبه از راه دور و مقایسة توانایی‌های نرم‌افزارهای رایج در این زمینه، از جمله سایر موضوعاتی است که در مقاله‌ها بدان پرداخته شد. همچنین دیدگاه‌های آرشیویست‌ها به‌منظور پذیرش مصاحبه‌های از راه دور به‌عنوان منابع آرشیوی که ارزش حفظ و نگهداری دائمی دارند، موردواکاوی واقع شد. همین‌طور سازوکار انجام مصاحبه در جوامع بومی، از سوی مجریان طرح‌های مربوطه نقد شد؛ اینکه برخی الزامات اخلاقی با هدف اطمینان دادن به مصاحبه‌شوندگان، ممکن است حس بی‌اعتمادی ایجاد نماید. از میان خروجی‌های متنوع فرآیند تاریخ شفاهی تهیه و انتشار پادکست به‌عنوان محصولی پُرطرفدار به تاریخ‌شفاهی‌نگاران توصیه شد.

منتشر شده در معرفی نشریات و مجموعه مقالات تاریخ شفاهی